برای نمایش بهتر وب سایت از ورژن جدید مرورگر فایرفاکس یا گوگل کروم استفاده نمایید.

دانلود ورژن جدید فایرفاکس دانلود ورژن جدید کروم
English فارسی
logo

بیمارستان امام خمینی کلیبرImam Khomeini Hospital of Kaleybar

فهرست اصلی



 

 

  منشور حقوق بیمار

یکایک افراد جامعه متعهد به حفظ و احترام به کرامت انسانها می باشند  این امر در شرایط بیماری از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

محور اول : دریافت مطلوب خدمات سلامت حق بیمار است.
خدمات باید :
1- شایسته شان و منزلت انسان و احترام به ارزشها ، اعتقادات فرهنگی و مذهبی باشد.
2- بر پایه صداقت ، انصاف ، ادب ، و همراه با مهربانی باشد.
3- فارغ از هر گونه تبعیض از جمله قومی ، فرهنگی ، مذهبی ، نوع بیماری و جنسیتی باشد .
4- بر اساس دانش روز باشد .
5- مبتنی بر برتری منافع بیمار باشد .
6- به همراه تامین کلیه امکانات رفاهی پایه و ضروری و به دور از تحمیل درد و رنج و محدودیتهای غیرضروری باشد.
7- در سریعترین زمان ممکن و با احترام به وقت بیمار باشد .
8- توجه ویژه ای به حقوق گروههای آسیب پذیر جامعه از جمله کودکان ، زنان باردار ، سالمندان ، بیماران روانی ، زندانیان ، معلولان ذهنی و جسمی و افراد بدون سرپرست باشد.
9- در مراقبت های ضروری و فوری (اورژانس ) ، بدون توجه به تامین هزینه صورت گیرد.
10-در مراحل پایانی حیات که وضعیت بیمار غیر قابل برگشت و مرگ بیمار قریب الوقوع می باشد با هدف آسایش وی ارائه گردد.
منظور از آسایش کاهش درد و رنج ، توجه به نیازهای روانی ، اجتماعی ، معنوی ، عاطفی وی و خانواده اش در زمان احتضار می باشد .
بیمار در حال احتضار حق دارد در آخرین لحظات زندگی خویش با فردی که می خواهد همراه گردد . ( حتی در ساعات غیر ملاقات )

محور دوم : اطلاعات باید به نحو مطلوب و به میزان کافی در اختیار بیمار قرار گیرد.
محتوای اطلاعات باید شامل موارد ذیل باشد:
1- ضوابط و هزینه های قابل پیش بینی بیمارستان اعم از خدمات درمانی و غیر درمانی و ضوابط بیمه و معرفی سیستم های حمایتی در زمان پذیرش به اطلاع بیمار برسد.
2- اعضای گروه پزشکی مسئول ارائه مراقبت به بیمار ، در اولین برخورد ، خود را به بیمار معرفی نموده و سمت خود در تیم مراقبتی را به اطلاع و همراه وی برسانند.
3- نحوه دسترسی به پزشک معالج و اعضای گروه پزشکی در طول زمان به اطلاع بیمار برسد.
4- روشهای تشخیصی و درمانی و نقاط ضعف و قوت هر روش و عوارض احتمالی آن ، تشخیص بیماری ، پیش آگهی و عوارض آن ونیز کلیه ی اطلاعات تاثیرگذار در روند تصمیم گیری به اطلاع بیمار برسد.

محور سوم : حق انتخاب و تصمیم گیری آزادانه بیمار در دریافت خدمات سلامت باید محترم شمرده شود.
محدوده انتخاب و تصمیم گیری در باره موارد ذیل می باشد:
1- انتخاب پزشک معالج و مرکز ارائه کننده ی خدمات سلامت در چارچوب ضوابط
2- انتخاب و نظر خواهی از پزشک دوم به عنوان مشاور
3- قبول یا رد درمانهای پیشنهادی پس از آگاهی از عوارض

محور چهارم : ارائه خدمات سلامت باید مبتنی بر احترامبه حریم خصوصی بیمار و رعایت اصل رازداری باشد.
1- رعایت اصل رازداری به کلیه اطلاعات مربوط به بیمار الزامی است.
2- در کلیه مراحل مراقبت اعم از تشخیصی و درمانی باید به حریم خصوصی بیمار احترام گذاشته شود.
3- فقط بیمار و گروههای درمانی و افراد مجاز از طرف بیمار و افرادی که به حکم قانون مجاز تلقی می شوند می توانند به اطلاعات دسترسی داشته باشند.
4- بیمار حق دارد در مراحل تشخیص از جمله معاینات ، فرد معتمد خود را همراه داشته باشد.

محور پنجم :دسترسی به نظام کارآمد رسیدگی به شکایات حق بیمار است.
1- هر بیمار حق دارد در صورت ادعای نقض حقوق خود که موضوع این منشور است بدون اختلال در کیفیت دریافت خدمات سلامت به مقامات ذیصلاح شکایت نماید.
2- بیمار حق دارد از نتایج شکایت خود آگاه شود.